Waarom boksen de perfecte workout voor vrouwen is

0
169

Boksen is echt niet een typische mannensport – ook voor vrouwen is het de perfecte workout. Lees hier waarom!

1001 redenen om te gaan boksen

Wil je afvallen, fitter worden of meer spieren kweken? Voor alle drie de doelen is boksen perfect! Boksen is ten eerste namelijk een ontzettende calorieën killer. Per uur verbrand je er honderden calorieën mee. Aangezien de meeste bokstrainingen anderhalf tot twee uur duren, heb je als vrouw daarna meestal zo’n 500-1000 calorieën verbrand. En het leuke is: de tijd vliegt in zo’n training! Bovendien heb je er geheid onwijs veel plezier in. Ook al heeft boksen het imago dat het heel serieus en heftig is, in een groep is het juist gezellig en is er veel ruimte voor fun en spelelementen. 

Boksen voor je vrouwen body

Als je gaat sporten, wil je waarschijnlijk werken aan allerlei elementen van je gezondheid. Je wilt bijvoorbeeld een betere conditie, maar ook sterker worden. Veel vrouwen gaan boksen voor de zelfverdedigingsskills, die natuurlijk altijd van pas zullen komen. Maar wist je dat je in een bokstraining ook werkt aan je lenigheid? Voor en na een bokssessie is er namelijk veel ruimte voor stretchen, om je spieren lekker te ontspannen en op te rekken. In het boksen is het namelijk belangrijk om soepel te zijn. Dit in combinatie met coördinatie, techniek en kracht maakt dat je in staat bent je (al dan niet denkbeeldige) opponent slimmer af te zijn. Wees ook niet te bang dat je als vrouw veel te gespierd wordt van boksen. Je zult eerder meer gestroomlijnd worden dan dat je een vierkantje wordt. En dat is natuurlijk wat we allemaal willen! 

In een boksles ben je trouwens niet alleen maar aan het meppen. Je begint met een warming-up om je lijf lekker op te warmen. Hier zitten vaak elementen van HIIT en circuitjes in. Je doet bijvoorbeeld push ups en sit ups, opdrukken en andere oefeningen om je core en andere grote spiergroepen te trainen. Ook zit hier meestal een beetje cardio in, zoals rennen. Je zet je lijf dus flink aan het werk, en je hartslag gaat lekker omhoog. Hierna wordt er meestal tijd genomen voor het zogenaamde schaduwboksen, waarbij je de techniek en bewegingen onder de knie zult krijgen. En daarna zul je met een trainer of bokszak de technieklessen in de praktijk inzetten.

Probeer het eens!

We kunnen je van harte aanraden om eens een keertje te gaan boksen, of dit nu met alleen maar vrouwen is of met een gemengde groep. Ga voor westers boksen wanneer je vooral je bovenlijf wilt trainen. Bij deze boksvorm gebruik je namelijk alleen maar je armen en bovenlijf. Kies voor kickboksen al je je hele lijf wilt inzetten; hierbij mag je namelijk ook lekker schoppen en zo train je je benen. Kijk waar bij jou in de buurt een sportschool zit die boksen aanbiedt, of ga naar een echte boksschool. Je bent binnen no time verslaafd, beloofd!